Stina berättade att hon hade studerat Näringslära på Karolinska Institutet och tagit en Fil Kand. Därefter letade hon stipendier för att kunna studera vidare utomlands. Hon hittade en annons i LT där Södertälje Rotaryklubb erbjöd stipendier. Efter intervjuer, tester, mm, fick hon stipendium och började studera Näringslära på Cornell University i USA. Detta ledde till studier av amning på Jamaica som i sin tur ledde till, efter många turer, att alla mammor sedan 30 år tillbaka rekommenderas att endast ge sina nyfödda barn bröstmjölk. Genom att de därigenom inte får i sig förorenat/kontaminerat/bakteriehaltigt vatten uppskattar men att barnadödligheten har minskat med en miljon årligen. Totalt har därmed 30 miljoner liv räddats under de senaste 30 åren.
Stina berättade också om sin nyligen utgivna bok som handlar om svenskarnas fikavanor. Fikapausen har många fler fördelar än man kan tro.
Detta var endast en kort resumé av föredraget vilket var mycket intressant.