Dagens föredragshållare, Sverker Sundmark, berättade om hur det är att vara nämndeman i Svea Hovrätt.
Sverker var tidigare nämndeman i tingsrätten men har numera sin arbetsplats vid Svea Hovrätt på Riddarholmen.
Där sitter de i Wrangelska palatset, en byggnad med anor från 1500-talet. Byggnaden är sedan 1756 säte för Svea Hovrätt.
Åren 1697–1754 var palatset residens för kungahuset efter att det gamla slottet hade brunnit ner vid slottsbranden 1697.
Idag har man 350 nämndemän i Svea Hovrätt men när Sverker började där var antalet 200.
Vid en huvudförhandling i brottmål deltar tre juristdomare och två nämndemän.
Sverker berättade först om lokalerna som hovrätten huserar i och bl.a. om den anslagstavla som visar alla dagens mål
Han berättade också om två mål som han varit med om. I båda fallen var det tonåringar som hade åtalats och i båda fallen var det skarpladdade vapen inblandade.

Hovrätten kallas ibland för rabattvaruhuset eftersom det i de flesta fall blir strafflindring efter att ett mål har tagits upp där jämfört med domen i tingsrätten.

Sverker tycker att man borde höja gränsen för vilka mål som kan tas upp i hovrätten.
Sverkers farfar var nämndeman i 25 år. På den tiden var ersättningen ”några kronor per år”! 1944 var den 10 kr/dag. 1966: 75 kr/dag och idag 680 kr/dag.

Sverker är också kritisk till att utvisningsbeslut inte verkställs omgående när beslutet är taget.
Det skulle ha besparat skattebetalarna mycket pengar. Han hade i ett av de ovan nämnda målen en alban som hade tre utvisningsbeslut
men som ändå var kvar i Sverige och nu stod åtalad för skottlossning.
Slutligen konstaterades att det går åt mycket skattepengar till advokater och andra inom rättsväsendet men även gängmedlemmar
som blir beskjutna av andra gängmedlemmar kan få betydande skadestånd.
Håkan tackade Sverker för ett mycket intressant föredrag och avslutade sedan mötet.