Södertälje Rotaryklubb
Dagens Zoom-möte hade 17 medlemmar uppkopplade.
Ämnen för dagen: Ersättare för Eva som president, rapport från styrelsemöte 12/1, budget samt en film med vinkunskap.
Sofi hälsade alla välkomna till dagens möte som hade ett imponerande antal deltagare.
(Klicka på "Läs mer" knappen för hela veckobrevet eller ladda ner det som pdf nedan)

Då Eva, av hälsoskäl, har meddelat att hon vill sluta som president diskuterades den frågan på styrelsemötet 12/1. Styrelsen ser gärna att Håkan tar över den rollen. Detta föreslogs nu för medlemmarna och fick ett ok från samtliga. Håkan tar över presidentrollen, som Sofi haft tillfälligt under senare tid, och inleder med att hålla i nästa veckas Zoom-möte.

Håkan gav en kort presentation av sig själv: Han har varit med i Rotary sedan länge men tvingades sluta p g a att arbetet hindrade honom att närvara enligt dåtidens krav. Birger Nordin fick honom att gå med i vår klubb för ett antal år sedan. Håkan kommer installeras som president formellt i juni och kommer då att redovisa sin programförklaring. Fram till dess håller vi oss till Evas programförklaring.

Håkan är med i diverse styrelser, bl a i HSB. Han har ett hus på Gotland och han är golfspelare.
Ekonomignomgången vid styrelsemötet visade att vår ekonomi är god.

Vid styrelsemötet pratade vi bl a om Bukavu och Torgny berättade nu om dagsläget. Han har begärt en lägesrapport därifrån då TRF har begärt en rapport från oss inom två månader. Vi behöver eventuellt inte skicka ner några instruktörer.
Sofi gick igenom budgeten. Vi har bl a avsatt 10 000 kr till läsfrämjarinstitutet. Budgeten distribueras till medlemmarna separat.

Nu på tisdag 19/1 kl 18.30-20.30 inbjuder medlemskommittén och PDG Paki Holvander till ett spännande seminarium med titeln "Coronan  - kris eller möjlighet?" Alla har fått information om detta per mail så det är bara att hänga på!

Torsdag 21/1 har vi dragning nr 1 i vinlotteriet

Måndag 25/1 har Östra klubben engagerat forskaren Bengt Sjöberg, tidigare på AstraZeneca, för att berätta under rubriken ”Kan vaccin bli lösningen?”

För att öka kunskapen bland medlemmarna om hur man kombinerar mat och vin tittade vi på en film där vi fick några tips om detta.

Torgny hade råkat ut för något ovanligt i morse. Han hittade en död hjort utanför tomten. Tillkallad viltvårdare berättade att en hjort hade blivit påkörd någon dag tidigare men inte kunnat spåras. Det var förmodligen den hjorten som hade dött av sina skador intill Torgnys tomt. Dess vikt var ca 100 kg och den kommer nu bli åtel för bl a havsörn.

OBS: Första dragning i vårt vinlotteri sker torsdag 21/1. Ni som ännu inte har köpt någon lott, och vill vara med redan vid den första dragningen, har möjlighet att göra det fram till kl 20.00 på kommande måndag (18/1). Kontakta Bengt Sjögren som kan meddela vilka nummer som är lediga.

Titta gärna på denna film från vår vinskola

/Bosse
Ladda ner dokument